Duty Cycle (Dutch language)

Beste allemaal,

Ik ben een beginnende LoRa gebruiker (heb reeds hardware in huis) en heb een idee voor de implementatie van een real-time applicatie.

Echter na (zeer) veel lees werk zie ik door de bomen het bos niet meer. Zou iemand mij in helder Nederlands / zo beknopt mogelijk :wink: kunnen uitleggen wat nu precies de fair-use policy is die TTN hanteerd?

Ik ben geinteresseerd hoeveel berichten een node maximaal kan (lees: mag) zenden naar de gateway en ik ben geinteresseerd hoeveel berichten een node maximaal kan (lees: mag) ontvangen vanuit de gateway.

Specs LoRa netwerk:

  • TTN LoRaWAN, stack V3
  • Maximale data string (zenden / ontvangen bericht): 10 karakters (excl. stuursignalen)
  • Snelheid Tx / Rx: ~0.5 seconden per verzonden bericht

In mijn leeke gedachten telt een dag 86.400 seconden, als ik deze deel door 50 (e.g. duty cycle 1% = 0.5 seconden up-time & 49,5 seconden down-time) kom ik uit op 1.728 berichten per dag.

Klopt deze aanname?

Daarnaast nog enkele vragen:

  • wat gebeurt er als je meerdere nodes hebt? Ik verwacht dat mijn eindapplicatie ~100 nodes zal bevatten. Kunnen alle nodes dan 1.728 berichten per dag versturen / ontvangen?
  • Ik heb gelezen dat up-link iets anders is als down-link (als je kijkt naar de fair-use policy), maar hoe vertaald zich dit in de praktijk naar mijn geschetse situatie (hierboven in bold gedrukt)?
  • Hoe wordt het gemiddelde berekend van deze fair-use policy? Mijn aplicatie draait enkele overdag (in de avond en nachturen niet). Ik ben er derhalve bij gebaad dat een gemiddelde over 1 dag genomen wordt.
  • Stel je komt over de fair-use policy, of enkele nodes komen er over, terwijl andere nodes een veel lager verbruik hebben, hoe zit dit dan?

Ik hoop dat iemand mij op bovenstaande vragen weet te antwoorden, ik heb tal van fora bezocht ook gelezen over bv een golden rule, etc. Maar ik zou graag het maximale eruit willen halen en graag weten waar ik aan toe ben. Door de vele info wat te lezen is over deze topic (ook buiten TTN) wordt het, althans voor mij een grijs gebied.

Ik hoor het graag, dank alvast voor de te nemen moeite…
Hartelijke groetjes, Jeroen Wolf

dit is een engelstalig forum Jeroen.
blijkbaar ben je al 2 jaar TTN user dus zou je nu toch wel de zoekfunktie van dit forum kunnen gebruiken.

As @BoRRoZ already mentioned, this is an English language forum.

Real-time and LoRaWAN are not a match. And on TTN you are allowed max 30 seconds of traffic per node per day. Not 1% airtime. That is to allow everyone fair access to the shared resource ‘airwaves’.