Alkmaar, Netherlands

There are people from all over Alkmaar that want to connect their city. For good reasons! In this topic they can meet.

1 Like

Waar zou een eventuele “mast” geplaats kunnen worden? Als hij een beetje strategisch gekozen wordt kan Heerhugowaard, Langedijk (en misschien Heiloo) ook nog meegenomen worden door zijn signaal. Moet de zender persĂ© boven het merendeel van de gebouwen uitkomen? Of maakt dat niet zoveel uit?

Die Kerlink doen het dan wel het beste. De hoogte maakt in ieder geval heel veel uit. Ik heb al een concentratorboard draaien vlak bij het station. Het zou mooi zijn als we er bijvoorbeeld eentje op de watertoren kunnen krijgen. Die opbouw is perfect om het bereik zo groot mogelijk te krijgen.

Momenteel heeft de watertoren al meerdere GSM masten; volgensmij is de watertoren eigendom van de gemeente Alkmaar. Ik denk dat zn project als dit best voldoet aan het protocol van “goede doelen” van de gemeente. Het kost hun imprinciepe niks (behalve hun internet verbinding).
Als het niks wordt kunnen we altijd nog een MÂČ op het dak huren
 :stuck_out_tongue_winking_eye:

De watertoren is zeker geen eigendom meer van de gemeente. Ik dacht van 072design. Wel aardige heren dus dat moet wel lukken. Wie koopt er eentje?

De watertoren is eigenaar van ingenieursbureu Clafis geen idee of ze intresse hebben in het ondersteunen van dit soort projecten. Wat kost zn Kerlink? Ik wil natuurlijk best een bijdrage leveren :stuck_out_tongue_closed_eyes:.

€1200,-

Het lastige van het toegang krijgen tot locaties die niet van jou zijn zijn de volgende:

  1. waarom zou bedrijf x ‘zomaar’ ene ‘Pietje’ iets op zijn dak laten plaatsen en stroom en internet gratis weggeven als hij geen flauw benul heeft wat het is, wat het doet en waarom hij daar belang bij heeft.

  2. er is een aansprakelijkheid. Stel: de bliksem slaat in in jouw antenne en maakt schade aan de toren of de installatie. Jij bent dan prive de sjaak of de eigenaar van de toren blijft met de gebakken peren zitten.

Ik voorzie dat dit best nog een ding kan gaan worden bij grootschalige uitrol. In amsterdam is dit momenteel ondervangen door steeds partijen te zoeken die belang hebben bij network coverage en hun eigen locatie als opstelpunt te gebruiken. Dit is een leuke kickstarter (no pun) maar ik vermoed dat het op de langere termijn minder effectief gaat zijn. Immers: je wil een vorm van netwerk planning doen, je wilt een beschikbaar aantal gateways zo optimaal mogelijk verdelen. Het is dan onhandig als er 5 ‘stakeholders’ vlakbij elkaar zitten en allemaal een gateway vlak bij elkaar plaatsen. Goed signaal op die locatie maar ‘de rest’ van de stad zit met een mindere of geen dekking.

Daarom ben ik voor Almere / Flevoland aan het kijken of het mogelijk is om een facilitaire stichting op te richten. Het doel van de stichting zou moeten zijn : het vergaren van resources (geld, apparatuur, mankracht, opstelpunten, anders) en deze inzetten om een zo’n goed mogelijke coverage te realiseren voor een open LoRa netwerk.

Als je dit voor elkaar krijgt dan heb je een aantal dingen afgevangen zoals :

  1. je handelt als een legale entiteit, die bv ook een verzekering kan afsluiten voor schades
  2. je kunt je waarschijnlijk registreren als ANBI doel en krijgt zo financieel belastingvoordeel
  3. je bent een aantrekkelijke gesprekspartner naar overheidsinstellingen voor bv subsidie, samenwerking in pilots, toegang tot overheidsgebouwen en resources, etc.
  4. er is een sturende netwerk uitrol die niet langer puur gedreven zal worden door ‘waar staat mijn pand’ maar door 'hoe krijgen we gebied x goed gedekt met zo min mogelijk geld?

Ik heb volgens mij nog geen andere initiatieven in Nederland gezien die het op deze manier vorm gaan geven. Ik vraag me af of dat verstandig is op de lange termijn.

3 Likes

Mensen die een ingenieursbureau runnen zijn over het algemeen niet echt domme mensen (mag ik hopen). Dat doen ze natuurlijk niet zomaar, maar als hun naam daardoor positief in “het nieuws” komt is dat natuurlijk nooit erg. In dit geval gaat het dus om een oude watertoren, de omliggende steden/dorpen worden hiermee ook ondersteund. De totale aantal mensen dat dan dus binnen je bereik licht is ongeveer 200.000; daar wegen de kosten van wat stroom en een beetje internet wel tegen op.
De watertoren heeft natuurlijk al een bliksemafleider, en als de bliksem dan alsnog inslaat in de “onze” antenne zijn daar vast wel verzekeringen voor. Anders hebben we natuurlijk gewoon pech, je kan je niet tegen alles wapenen. Als je van te voren goed afspreekt hoe dat eventueel allemaal geregeld wordt is dat niet zn probleem. En dan nug het punt dat de buitengebieden inderdaad misschien geen bereik zullen hebben. Een facilitaire stichting is hiervoor de oplossen, als je er zeker van bent dat er genoeg mensen zijn die het project financieel voor een langere periode willen ondersteunen. Na de plaatsing moet er immers onderhoud gepleegd worden en moeten de “vaste” lasten betaald worden (stroom en internet).

Ik denk dat beide oplossingen niet ideaal zijn, je blijft altijd afhankelijk van 3e partijen; maar je moet ergens beginnen


Ik heb niemand dom genoemd, ik zou niet durven :neutral_face:

Ik denk wel dat sommige mensen iets te hoopvol zijn over de coverage. Met een antenne op de watertoren ga je denk ik geen goede indoor coverage krijgen voorbij Oudorp en Daalmeer, om maar wat te noemen. De genoemde afstanden van de verschillende gateways zijn line of sight, bij de laagste datarate, etc. De praktijk moet het uitwijzen maar voor het gebied wat jij omschrijft mét goede indoor coverage heb je echt wel een paar gateways nodig denk ik. Daarbij zul je zeker meer gateways nodig hebben als je ook iets met triangulatie wil gaan doen. Daarbij wil je de coverage van 1 gebied niet afhankelijk laten zijn van

Waar ik voornamelijk bang voor ben is dat TTN onbruikbaar gaat worden omdat er per gebied maar 1 gateway is die kan omvallen en dan misschien dagen (of langer) uit de lucht is.

Natuurlijk moet je ergens beginnen en in dit stadium is elke gateway er een :grin:

Dat ben ik zeker met je eens, de indoor cover zal buiten Alkmaar minimaal zijn. Dit zal getest moeten worden en van de gemaakte “fouten” zal geleerd moeten worden. Desondanks kunnen er van te voren veel problemen voorkomen worden. Een gateway zal op termijn zn “groot” gebied ook helemaal niet uithouden. De komende jaren zal dat wel lukken; maar als IOT een een “groot” iets wordt zal daar toch een andere oplossing voor gezocht moeten worden door andere technieken of meer gateways die een kleiner bereik hebben dan nu het geval is.

Enfin, we dwalen een beetje af van het onderwerp van dit topic TTN in Alkmaar :stuck_out_tongue_winking_eye: .

Iemand kan ook gewoon even Clafis bellen. Ze verdienen veel in de publieke sector

Zie bijvoorbeeld wat [veiligheidregio Groningen] 1 wil gaan doen

Mailen is denk ik beter, dan kan er beter worden uitgelegd hoe LoRa werkt en waarom we het bij hun zouden willen doen. Over de kosten zal dan nog “onderhandeld” moeten worden.

Ik werk bij RAADHUIS vlak bij de nieuwe schermerweg in Alkmaar (vlak bij witte kerkje in Oudorp). RAADHUIS is eigenaar van het pand en wilt graag dergelijk hardware op het dak plaatsen. Echter is een volledige investering iets te veel van het goede in eerste instantie.

Zie hier voor de exacte locatie. Redelijk centraal gelegen in Alkmaar en met een radius van 10 kilometer kunnen we heel alkmaar helpen.

Wij zijn als RAADHUIS ook erg benieuwd naar hoe de techniek zich ontwikkeld. We hebben ook goede connecties met Alkmaar Marketing die met interesse ook kijken naar deze techniek.

Gaaf om te horen dat jullie mee willen doen! :smiley: Wat denken jullie inclusief alles (montage, LAN kabels ect totaal kwijt te zijn?). Als jullie dit nog niet exact weten kan @Fokko (hoop ik) wel wat meer over vertellen :stuck_out_tongue_winking_eye:. Hebben jullie al bedacht wat voor gateway jullie willen hebben?

Ik snap nog niet helemaal wat Alkmaar Marketing hiermee te maken heeft, wat zouden zei hierin kunnen betekenen?

Voor installatie heb je twee degelijke lankabels nodig zeg €30. En een gaatje in de muur natuurlijk :wink:.
Tegen blikseminslag zijn gewoon spullen te koop. Antennebeveiliging is $60 en PoE kabelbeveiliging ook $60.

Als het een beetje overzichtelijk situatie is ben ik in amsterdam pak en beet 2 uur bezig per gateway bezig geweest. Moeten er helemaal draden worden getrokken in een oud pand is het gauw een dag werk, verspreidt over 2 dagen. Ik weet niet wat een uurloon is van een gecertificeerd installateur?

Bereik zouden we moeten testen maar is erg afhankelijk van de hoogte (erg belangrijke factor) van de gateway en of er obstructies zijn. Verder hang dit ook nog erg af van de software en de antenne. Dit zijn momenteel nog mijn grootste vraagstukken.

Gaaf, die enthousiaste reacties.

Er komt sowieso een gateway op het dak van Ambrero Software B.V. te staan (Bierkade). Ik laat het weten wanneer we de spullenboel binnen hebben. :smile:

Tof Jelle! Lekker centraal ook.

Hi Allen,

Ik heb twee gateways besteld in Heerhugowaard. Ik ben in gesprek met de gemeente over plaatsing van de gateways. Misschien kunnen we dit samenvoegen met gemeente Alkmaar. Ik ben straks in bezit van twee gateways maar ben van plan om hier eventueel nog twee extra aan toe te voegen.

Groet,

Ruud
0634850244
rudolf.schimmel@kpnmail.nl

Op welke gateways wacht je nu? De multi-tech?