Alkmaar, Netherlands

Dat ben ik zeker met je eens, de indoor cover zal buiten Alkmaar minimaal zijn. Dit zal getest moeten worden en van de gemaakte “fouten” zal geleerd moeten worden. Desondanks kunnen er van te voren veel problemen voorkomen worden. Een gateway zal op termijn zn “groot” gebied ook helemaal niet uithouden. De komende jaren zal dat wel lukken; maar als IOT een een “groot” iets wordt zal daar toch een andere oplossing voor gezocht moeten worden door andere technieken of meer gateways die een kleiner bereik hebben dan nu het geval is.

Enfin, we dwalen een beetje af van het onderwerp van dit topic TTN in Alkmaar :stuck_out_tongue_winking_eye: .

Iemand kan ook gewoon even Clafis bellen. Ze verdienen veel in de publieke sector…
Zie bijvoorbeeld wat [veiligheidregio Groningen] 1 wil gaan doen

Mailen is denk ik beter, dan kan er beter worden uitgelegd hoe LoRa werkt en waarom we het bij hun zouden willen doen. Over de kosten zal dan nog “onderhandeld” moeten worden.

Ik werk bij RAADHUIS vlak bij de nieuwe schermerweg in Alkmaar (vlak bij witte kerkje in Oudorp). RAADHUIS is eigenaar van het pand en wilt graag dergelijk hardware op het dak plaatsen. Echter is een volledige investering iets te veel van het goede in eerste instantie.

Zie hier voor de exacte locatie. Redelijk centraal gelegen in Alkmaar en met een radius van 10 kilometer kunnen we heel alkmaar helpen.

Wij zijn als RAADHUIS ook erg benieuwd naar hoe de techniek zich ontwikkeld. We hebben ook goede connecties met Alkmaar Marketing die met interesse ook kijken naar deze techniek.

Gaaf om te horen dat jullie mee willen doen! :smiley: Wat denken jullie inclusief alles (montage, LAN kabels ect totaal kwijt te zijn?). Als jullie dit nog niet exact weten kan @Fokko (hoop ik) wel wat meer over vertellen :stuck_out_tongue_winking_eye:. Hebben jullie al bedacht wat voor gateway jullie willen hebben?

Ik snap nog niet helemaal wat Alkmaar Marketing hiermee te maken heeft, wat zouden zei hierin kunnen betekenen?

Voor installatie heb je twee degelijke lankabels nodig zeg €30. En een gaatje in de muur natuurlijk :wink:.
Tegen blikseminslag zijn gewoon spullen te koop. Antennebeveiliging is $60 en PoE kabelbeveiliging ook $60.

Als het een beetje overzichtelijk situatie is ben ik in amsterdam pak en beet 2 uur bezig per gateway bezig geweest. Moeten er helemaal draden worden getrokken in een oud pand is het gauw een dag werk, verspreidt over 2 dagen. Ik weet niet wat een uurloon is van een gecertificeerd installateur?

Bereik zouden we moeten testen maar is erg afhankelijk van de hoogte (erg belangrijke factor) van de gateway en of er obstructies zijn. Verder hang dit ook nog erg af van de software en de antenne. Dit zijn momenteel nog mijn grootste vraagstukken.

Gaaf, die enthousiaste reacties.

Er komt sowieso een gateway op het dak van Ambrero Software B.V. te staan (Bierkade). Ik laat het weten wanneer we de spullenboel binnen hebben. :smile:

Tof Jelle! Lekker centraal ook.

Hi Allen,

Ik heb twee gateways besteld in Heerhugowaard. Ik ben in gesprek met de gemeente over plaatsing van de gateways. Misschien kunnen we dit samenvoegen met gemeente Alkmaar. Ik ben straks in bezit van twee gateways maar ben van plan om hier eventueel nog twee extra aan toe te voegen.

Groet,

Ruud
0634850244
rudolf.schimmel@kpnmail.nl

Op welke gateways wacht je nu? De multi-tech?

TheThings Gateway

Kan iemand mij vertellen wat de huidige levertijd is van The Things Gateway?

Joeri
(Hoorn)

See Kickstarter

Hoi allen,
Het laatste berichtje over Alkmaar is alweer een paar maanden terug. Ik zit bij de Fablab Kaasfabriek Alkmaar, en er is interesse in the internet of things, vooral vanwege de aansluiting op bijvoorbeeld arduino programmeren. Ik ben volledig nieuw op dit gebied; weten jullie wat inmiddels de ‘beste keus’ is en welke kosten er aan verbonden zijn? We hebben een aantal sterke krachten door wie eventueel ontwikkeld of gebouwd kan worden!

Wij kunnen wellicht ook verschillende bibliotheken en scholen enthousiast maken om een base station te plaatsen - en waar wenselijk of mogelijk kunnen we wellicht een centrale rol invullen?

We horen graag de reacties!

Inmiddels hebben we bij Fablab de Kaasfabriek meerdere events georganiseerd én weten mensen ons te vinden. Zo hebben we de open discussie gehad met VPRO Tegenlicht in het kader van Slimme Steden. Daarbij is er ook connectie gelegd tussen gemeente Alkmaar, DataScienceAlkmaar en de Kaasfabriek, om ons het praktische deel naar de lokale stadsbewoners te laten voorzien.

Dit heeft dan weer geleid tot verschillende meetings, info avonden en bouwsessies op onze lokatie. Inmiddels heb ik zelf een Junior Internet of Things lesprogramma ontwikkeld, afgeleid van de ballon sessie welke wij bij Sodaq in Hilversum hebben mogen meemaken.

In het Junior Internet of Things programma komen groepjes van meerdere scholen (middelbaar onderwijs) bij ons samen. In acht middagen van elk drie ‘les uren’ neem ik ze mee van leren solderen, naar arduino programmeren, GPS signaal uitlezen naar het lezen van aansluitschema’s (zie onze github) en het bouwen van de TTN GPS tracker voor onder onze bescheiden 80cm ballon. Discussies over reglementen, milieu en veiligheid ontbreken niet. Dit wordt allemaal zichtbaar gelogd in de team web pages.

Vanmiddag was de vierde dag, en we hebben besloten dat de beste hardware test is om mijn crappy oude tracker (zie profiel foto) aan een ballon omhoog te sturen. Wow wat was dat gaaf! Een hele middag enthousiaste leerlingen, en ikzelf was nog het meest opgewonden!

Leren doe je door te doen!
Wil je meer weten, of wil je dit ook: marco@kaasfabriek.nl

5 Likes

Gaaf!
Is dit deel van het schoolprogramma of is dit iets wat de kinderen na hun school doen?

Het is deel van het schoolprogramma - in zo verre dat ik met elke deelnemende school heb ‘onderhandeld’ om de leerlingen zoveel mogelijk lesvrijstelling te geven.

Ik ga de teams ook opdrach geven om het programma op school verder uit te dragen. Bijvoorbeeld via interne reclame of op open dagen, om het programma wellicht meer keer te kunnen herhalen maar dan vanuit iniatief van de scholen.

Inmiddels heb ik een Junior IOT werkplaats ingericht in Alkmaar, iedere zaterdag middag inloop 12.00-17.00. Kids werken aan hun eigen dingen en ook buurtbewonders beginnen te komen voor sensoring projecten.

Uitbreiding van het TTN netwerk via de gemeente loopt op dit moment vast op netwerk uitdagingen. De laatste LorixOne in dat netwerk staat ongebuikt omdat hij niet bij het www kan. Inmiddels heeft het Jan Arentsz college er nog wel eentje weten te plaatsen!
Heeft er nog iemand een mooi hoog aansluitpunt waar nog geen TTN dekking is?

Hi Marco,

nice progress !

please keep it in English.

So you’re looking for a location in Alkmaar NL to put your antenna for the junior IOT project ?

Yes, hoping for people who would gladly help expand the network. This will be helping the Junior IOT and also some new Smart Citizens projects will benefit from the expanded network.

1 Like